come to my Fantastic World

Graphic post

Shermen-imagaination
Shermen-imagaination

ألا بذكر الله تطمئن القلوب

اللهم ارزقنا بألف القرآن أُلفة.. وبالباء بركة.. وبالتاء توبة.. وبالثاء ثوابا.. وبالجيم جمالا.. وبالحاء حكمة.. وبالخاء خُلة.. وبالدال دواء.. وبالذال ذكرا.. وبالراء رحمة.. وبالزاي زلفة.. وبالسين سناء.. وبالشين شفاء.. وبالصاد صدقا.. وبالضاد ضياء.. وبالعين علما.. وبالغين غنى.. وبالفاء فهما.. وبالقاف قوة.. وبالكاف كفاية.. وباللام لطفا.. وبالميم ملكا.. وبالنون نصرا.. وبالواو وقاية.. وبالهاء هداية.. وبالياء يقينا.. برحمتك يا أرحم الراحمين

Thursday, May 24, 2007

التعود

عارف لما تصحى من النوم وتقول

بسم الله الرحمن الرحيم وبعدين تتمطع وتتتاوب وتقوم داخل الحمام وتتوضى وتصلي وبعدين تفطر وبعدين تلبس هدوم الخروج .... إلخ . إلخ
من الروتين اليومي اللي نعمله كل يوم في حياتنا العادية
هو ده بقى التعود اللي أنا بتكلم عنه

يعني لما تتعود على فعل شيء معين أو سلوك معين بشكل روتيني يوميا


يصبح شيء عادي

وممل كمان
كل يوم نفس التصرفات
نفس السلوكيات
محدش يفهمني غلط
مش قصدي طبعا إن غسيل وشنا كل يوم شيء ملل
لكن الملل بجد هيه الحياة العادية اللي إحنا عايشنها
حد هيسألني ويقولي يعني هنعمل ايه
أنا قصدي إن إحنا لو أتعودنا على سلوك معين نعمله هنلاقي نفسنا من غير ما ندرى ولا ندي أمر لرجلينا أو أدينا هنلاقي نفسنا تلقائي بنعمله

من ضمن أفعالنا دي ممكن يكون في سلوكيات جميلة لازم نحافظ عليها ومن ضمنها بردوه في سلوكيات سيئة جدا ذي شرب القهوة على الريق يعني أول ما تصحى من النوم كده تقوم شارب يجي جردل قهوة عشان تصحصح في ناس متعودة على كده

(ما أقصدكش والله يا جرووم )
ولا الناس اللي بتستمتع بشرب سجاير أول ما يصحوا من النوم
وفي الآخر يشتكوا بصحتهم
ده القلب لا الرئة .... وأمراض تانية كتيرة مش عاوزة أذكرها ربنا يعافينا منها
عارفين
سهل أوي نغير أسلوب حياتنا في كل حاجه
ونعود نفسنا على أساليب تانيه جديدة علينا
ماهو إحنا في البداية أتعودنا على فعل السلوكيات الغلط دي
والتعود فيه نقط كتير أوي
دي مجرد البداية
هنتناقش في نقطة نقطة

صبركم عليا



النقطة الأولى

علماء النفس بيقولوا الحمد لله مش أنا اللي بقول
بيقولوا ايه : إن في حاجة إسمها رابط نفسي

يعني ايه الرابط النفسي ده

الله ينور عليك حاجة بنرتبط بيها نفسيا
خد عندك مثال
لو أنت عملت نغمة معينة على الموبايل لمجموعة أشخاص معيين أو شخص واحد على حسب
هتلاقي نفسك لو سمعت النغمة دي عند موبايل واحد تاني هتفتكر فورا الشخص أو الأشخاص اللي أنت عاملهم دي
وهيبقى الرابط النفسي ده عالي جدا كلما قل عدد الأشخاص طبعا
فابالتالي حصل ربط بين النغمة وبين الشخص ده أو الأشخاص دول
بالمثل هتلاقي عندنا روابط نفسية كتيرة جدا مع حاجات كتيرة أوي كل أما بتحصل بنفتكرها


تعرفوا إن إحنا ممكن نغير من سلوكيتنا وأسلوب حياتنا من خلال موضوع الرابط النفسي ده


لسه لسه أستنوا
هنكمل كلامنا المرة الجاية
في نقطة جديدة خالص
بردوه عن الرابط النفسي وعلاقته بمشكلة التعود


أستنوني
.
.
.
.
دي مجرد بداية



31 comments:

reri said...

هييه أول كومنت
الروتين والتعود خلوا حياتي ممله
نفس فعلا أغير
بس إزاي يا شيرمين
أنا ما عنديش سلوكيات ضاره
لا بشرب قهوه ولا حتي شاي
مش عارفه عايزه أغير
هتابعك وهتقولي إزاي

شفتي أنا نصرتك إزي علي أحمد طاهر ..ههههههههه

سلاماااااااااااات

shermen said...

reri
ربنا ما يحرمني منك ولا من كومنتاتك الجميله دي يا قمر

فعلا الحياة مملة جدا

وهنعرف أذاي قريب اذاي نغير الملل اللي في حياتنا

وبعدين احنا البنات ملناش غير بعض ياختي
خدنا منهم ايه

ههههههههههههههههه

أحمد طاهر متغاظ أوي
مش عارفه ليه

سلام يا قمر

عاشقة الوطن said...

شارمن حبيبتى
ازيك ياقمر

موضوعك حلو وجميل جدا زيك بالظبط ياقمر

وفعلا الرابط النفسي ده بيأثر علينا
وبيأثر فى حاجات كتير من حوالينا وممكن نغير من نفسنا ونغير كتير

احنا مستنين باقي الموضوع

تحياتى الشديدة ياقمر

سندباد said...

كويس جميل اصلي انا بحب اوي اسمع واقرا في عالم النفس جدا واعتقد ان التعود هو اللي بيخلي الانسان يبقي ملل وحياته ممله ويالهوي من الملل علي العموم انا متابع البوست الجاي تحياتي

Eric Matt said...


ااااااااااه

الظاهر بقا انك دخلتي في حفرة نفساوية عميقة ربنا يستر عليكي وتطلعي منها بسلامة ان شاء الله

بشم الريحي دي من بعيد

:))

طيب يا ستي ولا تقصديني لا هي حاجة ولا حرام بس على فكرة يعني على فكرة انا عارف كويس جدا ان اي حاجة غير المية على الريق مش مفيدة

لازم اول ماصحى اشرب مية كتير اوي

نادر جدا لما شربت القهوة على الريق انا دايما بشرب مية قبل اي قهوة وكتير عشان اهيأ نفسي ليها تمام


ربنا يكرمك يا رب

اشجينا

تحياتي لك من ماناساس البلد

Eric Matt said...


صحيح الموسيقى روعة ما شاء الله

:))

تحياتي لك من ماناساس البلد

يعقــــوب .... said...

كل واحد يقدر يغير من حياته و كل يوم يعيش يوم جديد..و ده احسن حاجة..بس لما نشوف طريقتك..مستنيين

saher said...

الموضوع شدنى فعلا -- حلو أوى -- بس إوعى الناس تفهم غلط و تفتكر إن الصلاه مملة -- وضحى شوية -- أنا لولا إن أنا عارفك كويس كنت فهمت غلط -- بس بجد موضوع مفيد -- رغم إن أنا رأىي إن إحنا اللى بنخللى حياتنا مملة -- فيه حاجات كتير فى الدنيا تستاهل إن الواحد يعرفها و يعملها -- و ممكن مايلاقيش عنده وقت إنوا يعرفها من كترها و جمالها و مدى تأثيرها و تعلق الإنسان بيها لما يدخل جواها و يشوف مزاياها و مدى تأثيرها و ليكن القراءة مثلا -- بس المشكلة إن الناس مش عايزة تعرف حاجة أصلا -- كسلانين -- و دى طبيعة الشعب المصرى كله -- إحنا إتعودنا على كدة للأسف -- -- إيه دة أنا أسف أنا طولت أوى المرة دى مش عارف ليه -- سامحينى دوشتك -- بس الموضوع جميل و كان نفسى أقول رأىي بس دة بإختصار -- مستنيين البقية

Reemo said...

شيرى حبيبتى بتفق معاكى فى كل كلمه قولتيها
,اكبر دليل على كده أن فعلا الواحد لما بتعود على شئ بتلاقيه اتوماتيكى بيعمله من غير ما يفكر
أنا مثلا متعوده أشرب فنجان شاى أول ما أصحى على الريق
وفعلا اتوماتك على طول لما بصحى من النوع لازم أحط شاى على النار
ولو معملتش كده بحس دايما أن اليوم فى حاجه غلط
وموضوع نغمات الموبايل بيتكرر معايا كتير
وخاصه نغمه نوكيا الشهيره لما كنت بخصصها لحد بلاقى نفسى أول ما ترن عند أى شخص تانى بفتكر اللى مخصصاله النغمه
البوست جميل أوى يا قمر
مستنيه الجزء التانى
محبتى

عبدالله said...

موضوع جميل واشاره جميله لموضوع الرابط النفسي انه من اساسيات ادارك الذات و التغير من الداخل
في انتظار باقي الموضوع

تحياتي

Yasser Hussein said...

أول مرة أزور مدونتك
حقيقى مدونة رقيقة
الرابط النفسي اللي بتتكلمي عليه
أسمه في علم النفس
الارتباط الشرطي
ومش عايز أتكلم كتير
هسيبك تبحثي عن المصطلح ده
وتشرحيه بطريقتك المتميزة في البوست القادم

خالص تحياتي
ياسر حسين
فنان كاريكاتير

Feras othman said...

its a wounderfull post , i like your way in describing things too .

looking forward to read more in your next post about this interesting subject

greetings

Hayam said...

حلو قوي ياشيرمن
الغطسة بتاعتك جابت فايدة وخلتك تقعدي مع نفسك وتحللي الملل الي كلنا عايشين فيه
بقلك ايه انا اوقات بقعد زهقانة وبعمل حاجات بلاقي نفسي مضطرة اعملها زي اني مثلا با بمسك التاليفون وبتكلم مع اي حد او اني افتح الانترنت واقعد اقرا وازهق اوقات من كتر ما بقرا او اوقات بنام ودي بقى مبزهقش منها معلش بعمل كدا اوقات عشان اضيع وقت تسمحي تقوليلي هوا ده صح ولا غلط
بس بلاقي نفسي قوي قوي وقت ما اعمل شي احس انو فايدة لغيري ووقتها بس بحس اني مش زهقانة ابدا وبحس اني بفرغ مخزون طاقة الملل دي

Eman Eltaher said...

موضوعك فعلا مهم يا شيرمين لانه بيخصنا كلنا

كلنا بيبقى عندنا اوقات ملل كتير مالهاش حصر و بينبقى عايزين نعمل حاجة تخرجنا من الملل ده

بس فعلا انا تخيلتموضوع الرابط النفسى ده و هستناكى ان شاء الله تكمليه عشان الموضوه بجد هيفيدنى و يفيد كتير جدا

أجمل و أرق تحياتى ليكى

shermen said...

عاشقة الوطن

إذيك أنتي يا قمر
أنا الحمد لله تمام
فعلا الرابط النفسي ده مهم جدا
بكره تشوفي تأثيره

أسعدني مرورك

------------------------
sendbad

فعلا علم النفس ده موضوع شيق جدا
أنا كمان بحبه أوي

عموما تابعني وإن شاء الله هتستفيد

أسعدني مرورك
----------------------------

The Groom

إن شاء الله هطلع منها بسلامه
جميل أوي شرب الميه الصبح
مفيده فعلا
ربنا يكرمك انت كمان
طول عمري زوقي حلو
ولا انت رأيك ايه

أسعدني مرورك

---------------------
يعقــــوب

يعقوب باشا
أنت فجأة بتغيب
ما تبقاش تغيب كده كتير

فعلا كل واحد عنده القدره على تغيير نفسه أحنا جوانا قوي جدا
بس لازم نكتشف ده بنفسنا

أسعدني مرورك

shermen said...

saher

أخيرا كتبت كومينت
الحمد لله اني كتبت البوست ده
عشان يجمع الناس الحلوين

طبعا أنا مقصدش موضوع الصلاة ده خالص
دي شيئ أساسي لازم نتعود عليه

بالعكس خالص أنت ما طولتش ولا حاجه
ده انت كلامك مهم أوي
وهستفيد منه البوست الجاي
وهقوله على انه رأيك

ماتبقاش تغيب فترة طويله كده

تحياتي
-------------------------
REEMOO

طبعا يا ريمو التعود ده شيء خطير جدا
هنشوف اذاي ممكن نستفيد منه
تحياتي القلبيه ليكي يا قمر
أسعدني مرورك
----------------------
عبدالله

عبدالله أخيرا جيت وظهرت
والله أنا فرحانه جدا ان البوست ده جمعكم ياريتي كتبته من زمان
عموما إن شاء الله كله هيبان
ف البوست الجاي

تحياتي لزيارتك العزيزة
أسعدني مرورك
---------------
ياسر حسين

ربنا يخليك وميرسي أوي على كلامك الرقيق ده
وإن شاء الله تكرر الزيارة مرات ومرات
شكرا على المعلومة القيمه أنا هعمل سيرش عليها وأجيب معلومات جديده عليا
ميرسي بجد على كلامك الجميل
وطبعا ده واضح لأنك فنان
أكيد هزور مدونتك قريب

أسعدني مرورك
----------------
Feras othman

شكرا جزيلا بجد أنت ماتعرفش انت أسعدتني اذاي بكلامك الجميل ده وكلامك كلكم أثر فيا جدا
ربنا ما يحرمني منكم يارب
وإن شاء الله تكرر زيارتك دي دايما

ويارب أكون عند حسن ظنكم وتستفيدوا من كلامي
أسعدني مرورك
----------------------------
youma

فعلا يا يوما والله معاكي حق يا قمر
أنا قعدت مع نفسي وفضلت أفكر أيه الجديد ف حياتي لكن هغيرها قريب إن شاء الله

وأنا بعتذر تاني ليكي يا قمر والله ما أخدت بالي من تعليقك اللي ف الشات بوكس عندي أعذريني يا قمر العتب على النظر مش الطرش

وإن شاء الله تستفيدي من البوست الجاي

أسعدني مرورك
---------------------------
Eman Eltaher

إيمي حبيبة قلبي

فعلا معاكي حق الملل متسرب لحياتنا من زمااان ولازم نعمل حاجه نغير بيها حياتنا
أستني باقي الموضوع
يارب يعجبكم

أسعدني مرورك يا قمر

Tamer Nabil Moussa said...

كلامك مظبوط


انا بسمى الروتين القاتل لانة بيقتل اى ابداع جوانا


الانسان بيحتاج من وقت لااخر الى وقفة تصحيح لحياتة وتعديل بعض ما فيها واضافة جديد


تحياتى

Rosa said...

هييه هيييه هيييه انا بحب الحاجات بتاعة علم النفس دي والسلوكيات
مرسي يا شيري على الموضوعات الجميله دي
انا اصلا حياتي كلها سلسله من الرابط النفسي الشنيع و المريع و الفظيع ... لا لا يا ربي مش كله مريع
لسه الناهرده كان عندي حالة ربط نفسي بالاحساس بالفرحه شميت ريحه شامبو لسه شرياه كانت زي حاجه حلوه بكلها وانا صغيره جالي احساس مفاجيء بالسعادة والاطمئنان
مستنيه يا قمر بقيت الموضوع بحب الحاجات دي قوي
مرسييييييي
waiting
:)

صاحب البوابــة said...

اتفق معكِ تماماً

تحياتي لكلماتك العميقة المعنى

Eric Matt said...


طبعا ذوقك حلو

انت نسيتي رأيي من أول يوم شفت فيه المدونة دي؟

تخيلي انه مر قرب التلات شهور :)

تحياتي لك من ماناساس البلد

Dalia said...

تعرفى موضوع الرابط النفسي ده صح اوى

انا مثلا عارفه ان صاحبتى الانتيم بتحب المكرونه بالبشاميل ... كل ماتيجى سيره المكرونه بالبشاميل افتكرها على طول

مستنينك تقولى لنا ازاى نغير عاداتنا و سلوكياتنا

انا مش بعرف اكل ولا اشرب قبل ما اقعد على النت الصبح

طيب هو فيه فرق بين الادمان و الحاجه اللى اتعودنا عليها

ولا التعود هو الادمان ولا ايه ؟؟

كراكيب عادل said...

خير عادة ان لا يكون للانسان عادة

طبعا مش كل عادة

يعني شرب السجاير والحجات الي بتضر

س فية حجات كتير جميلة

فية حاجة ياريت تتكلمي عنها بما انك بدأتي في موضوع العادة دة

ايلاف النعمة يعني التعود علي النعمة
بدون معرفة ما يتوجب عليها من شكر لمسببها

shermen said...

Tamer Nabil

فعلا والله معاك حق فعلا الروتين بيقتل فينا الابداع كلامك صحيح لازم نضيف جديد للحياه لكن بطريقة مش تأثر على حياتنا

أسعدني مرورك
---------------

Rosa

جميله أوي قصتك مع الشامبو اللي فكرك بأكلة معينه زمان شوفتي الرابط النفسي بيوصل لحد سنين طويلة إذاي

أسعدتيني بكلامك الجميل
أستني البوست الجاي

سلام يا قمر
----------------
صاحب البوابة

ربنا يجزيك خير يارب
على الكلام الجميل ده
يارب تستفيدوا من الموضوع ده إستفادة تغير من جرى الحياة ويحدث لنا التغيير

أسعدني مرورك
---------------------

جرووووووم

ربنا يخليك يا عبدالله
ده بس من ذوقك
ياااه مر 3 شهور
تصدق انا مش بحس بالزمن ف المدونة دي
ولا بحسب الوقت اللي بعرف فيه الناس الحلوين اللي عرفتهم من خلالها
لأني بحس اني اعرفهم من سنين

أسعدني مرورك
---------------------

داليا

على فكرة انتي أوحتيلي بفكره هايله هبدأ بيها البوست الجاي أنا بالفعل عندي الفكرة لكن انتي ادتيني خط البداية اللي هبدأ منه
تحياتي لفكرتك العبقرية
وأكيد هجاوب على سؤالك ف البوست الجاي
تابعيني يا داليا
بالمناسبة اسمك بيفكرني بصديقة عزيزة أوي عليا من ايام الكليه
إن شاء الله هتصل بيها قريب

تحياتي يا قمر
------------------

الفنان المبدع \ عادل

انا مش متفقه معاك إن ما يبقاش للإنسان عادة لازم يكون له شوية عادات وتقاليد خاصة بيه هو على الأقل

طبعا في عادات صعبة ورديئة
ذي ما انت قلت

وفي بردوه عادات جميله

شكرا لأنك أثرت نقطة مهمه أوي هتفدني ف البوست الجاي

إيلاف النعمة دون شكر خالقها

تحياتي لمرورك الكريم

أحمد العربي said...

ايه الحلاوة دي
موضوع جامد والله يعني علم اجتماع علي علم نفس علي خبرات حياتية علي رأي
هيا دي البوستات ولا بلاش

انا مش عارف ارد واقول اية بجد بوست
اووووووووووووووووو

Anonymous said...

موضوع جميل ومفيد جدا يا شيرمين
منتظرة البقية
ما تطوليش علينا

shermen said...

أحمد العربي

ربنا يخليك يا أحمد
انا اللي مش عارفه اقولك ايه على الكلام الجميل ده

أسعدني مرورك
----------------
لحظة

حاضر مش هطول عليكم
ماتقلقيش
بس ابقي تابعيني

تحياتي لمرورك الكريم

Ahmed taher said...

ايه ايه ايه
ليه كده يا حاجة شرمين
انت كده دخلتي منطقتي احنا فينا من كده ولا ايه ...لا لا لا خلكي عندك
دي الامور النفساناوية دي لعبتي المفضلة مش كنتي تستشيريني قبل متنزلي المقالة دي دنا رئيس تحرير القسم السيكوباتشي في جريدة الحياة المصرية
عل العموم هعديهالك المرادي
نيجي للموضوع
شوفي يا ستي
انا مؤمن ان اي سلوك بشري قابل للتغيير لان الانسان بطبيعته متغير فلا ثابت لديه الا ما هو يخص الشرع او الدين وهذا بالنسبة لي
وبالتالي فان اي شئ اخر يعتبر متغير وقابل للتغيير ......
ونظريتي يا ستي قليمة على اساس ايه بقا
اه سالتيني اقولك يا ستي
ان السلوك البشري قائم على ما يعتقونه من افكار .... يعني زيمنتي متعتقدي في شئ هتعملي
وبالتالي فان تغيير هذا السلوك مرتبط بتغيير هذي المعتقدات وخللي بالك انا هنا مش بكلم عل الناس الوحشيين اللي بيكلموا وخلاص ومشبيعملوا اللي هما بيقولوا انا اقصد من يصدق عمله قوله
وعلى هذا الاساس فاني قد توصلت لنتيجة فاحصة ماحصة كاشفة مانعة الا وهي
غير معتقداتك اي افكارك تغير سلوكك على طول الخط
واكيد مش هيكون خط حلوان المرج لاني مشبحبه
ههههههههههههههههه
تحياتي يا بنتي

Ma 3lina said...

انا مستنية بجد بقية الكلام علشان انا بعانى من حالة الملل اللى بتقولى عليها

shermen said...

أحمد طاهر

مش كنت تقولي يا أحمد انك
رئيس تحرير القسم السيكوباتشي في جريدة الحياة المصرية
معلش اللي مايعرفك يجهلك
خلاص لازم تفدني برأيك ف الموضوع ده
وتعلق على البوست الجاي
ورأيك وججهة نظرك لازم تحترم يا فندم

أسعدني مرورك
----------------
ما علينا

حاضر يا قمر من عنيا الاتنين
هكتب البوست الجاي قريب خالص
كلنا بنعاني من الحالة دي

أسعدني مرورك الكريم
سلام يا قمر

Mirage said...

بداية شيقة طبعا

ومنتظرين الباقى

shermen said...

mirage

مرحبا بيك في مدونتي الصغيرة
وإن شاء الله هتقرأ الباقي

ويارب يعجبكم


أسعدني مرورك الكريم


Powered By Blogger