come to my Fantastic World

Graphic post

Shermen-imagaination
Shermen-imagaination

ألا بذكر الله تطمئن القلوب

اللهم ارزقنا بألف القرآن أُلفة.. وبالباء بركة.. وبالتاء توبة.. وبالثاء ثوابا.. وبالجيم جمالا.. وبالحاء حكمة.. وبالخاء خُلة.. وبالدال دواء.. وبالذال ذكرا.. وبالراء رحمة.. وبالزاي زلفة.. وبالسين سناء.. وبالشين شفاء.. وبالصاد صدقا.. وبالضاد ضياء.. وبالعين علما.. وبالغين غنى.. وبالفاء فهما.. وبالقاف قوة.. وبالكاف كفاية.. وباللام لطفا.. وبالميم ملكا.. وبالنون نصرا.. وبالواو وقاية.. وبالهاء هداية.. وبالياء يقينا.. برحمتك يا أرحم الراحمين

Monday, May 28, 2007

تابع التعود


البوست السابق أنا عرفت فيه يعني ايه الرابط النفسي أو ذي ما ياسر حسين قال إن اسمه الإرتباط الشرطي
قانون الارتباط الشرطي وهو باختصار يعنى أنه كلما ارتبط شيء معين بمشاعر أو أحداث سارة فإننا نحب هذا الشيء والعكس صحيح
و انتبهوا كويس لكلمة أرتبط يعني مايجيش حد يقولي مثلا أنا لما بشرب الشاي مش بسهر ولا حاجه ذي ما في ناس بتقول انه بيأثر عليهم وبيناموا أهو المثال ده لنوعين متناقضين من الناس
إذاي يعني أقولك اذاي
يعني لو انت من النوع اللي بيشرب الشاي ومش بيأثر عليه وعادي جدا ممكن ينام فده معناه ان الحدث ده انت مش مرتبط بيه مش بيشد انتباهك لا يمثل عامل جذب بالنسبة ليك
أما لو انت من النوع اللي الشاي بيأثر عليه جدااا وبيسهره أوي يبقى حصلك ارتباط شرطي أو رابط نفسي بالموضوع ده
هقولك على مثال حصلي شخصيا
وأنا صغيرة حوالي 12 سنه كده كنت أسمع ان القهوة بتسهر جدااااا ومره من ضمن المرات شربت فنجان قهوة وأنا من النوع اللي كنت متعودة أنام بدري يعني بعد العشا كده ولما شربت القهوة ماعرفتش أنام خالص وسهرت لحد الساعه 3 الفجر(من 9 مساءا إلى 3 صباحا) حد يقولي فين الارتباط الشرطي اللي حصل هنا ده انتي أول مرة تشربيها
هقولك بس أنا سمعت عنها انها بتسهر ده غير نسبة الكافيين اللي موجوده فيها يعني لو نسبة الكفايين اللي فيها بتسهر بنسبة خمس ساعات يبقى الثلاث ساعات اللي سهرتهم زيادة بسبب الرابط النفسي اللي حصلي لما سمعت كتير عن القهوة وحبيت أجربها
ده بالظبط اللي بيحص لنا لمجرد سماع معلومة أثرت فينا أو جربناها بنفسنا لمدة طويلة وأتعودنا عليها
آه رجعنا تاني لمصطلح التعود
نبدأ نتكلم في النقطة الثانية للموضوع
اللي هيه بتعرفنا اذاي نستفيد من موضوع الرابط النفسي ونستغله لصالحنا
ونستغله في تغيير سلوكنا وعوايدنا اللي اتعودنا عليها
شوفوا المثال ده
عالم من علماء النفس عمل تجربة على طفل ودخل عليه في غرفة نومه فار من فيران التجارب اللي ممكن تلاقي ناس في أوروبا بتربيها
المهم العالم خلى الطفل فى حجرته ودخل عليه الفارالطفل عادى بيلعب مع الفار بعد فتره كل ما يدخل الفار يعمل اصوات مرعبه وازعاج لحد ما الطفل اترعب من الفارلان الرعب عنده ارتبط بالفار فكل ما الفار يدخل حتى بدون اصوات الطفل يبكى المهم العالم بقى كل ما يدخل الفاريشغل موسيقى ويحط للطفل حلويات وما الى ذلك فتبدلت مشاعر الطفل تجاه الفار
وعلى رأي أحمد طاهر غير معتقداتك تغير سلوكك
كل الكلام اللي فوق ده ممكن يكون متكرر وكلنا قرأناه قبل كده
لكن الجديد ف الموضوع هو بعض الأمثلة الواقعية اللي ممكن تفيد البعض فينا واللي يمكن أكون جربت كتير منها
وعلى رأي تامر نبيل اسمه الروتين القاتل لأنه بيقتل الإبداع
لو أنت حياتك مملة وبتمارس نفس الطقوس يوميا ممكن تضيف لها جديد أو تغير ترتيبها
هتقولي اذاي يعني
شوف يا سيدي
طبعا محدش يقدر يجي جمب الطقوس الدينية ذي الصلاة والصوم محدش يفهمني غلط وحبيت أوضح ده عشان خاطر ساهر نبهني لكده جزاك الله خيرا يا ساهر
الطقوس دي أنا هستغلها في ترفيه حياتنا العادية
ناس هتقولي يووووووووه هتقولنا لو زهقان أقرأ قرآن أقفل ياعم البلوج ده هتعملنا ذي الشيوخ
أسمعوني
والله هنستغل حاجات كتير من داخل الحياة في رفاهية الحياة بدون مانصرف أو نكلف عشان خاطر نستمتع
يعني اللي مش متاح ليه انه يسافر عشان يغير جو مثلا مش لازم بسبب الفلوس ممكن يكون لأسباب أخرى
ممكن أوي يغير جو ويغير روتينه اليومي وهو في نفس المكان
خليك معايا في السيناريو ده
صحيت من النوم عود نفسك يوميا أول ما تفتح عينك تقول
اللهم بك أصبحنا وبك أمسينا وبك نحيا وبك نموت وإليك النشور
وإبتسم لو مش قادر تبتسم أجبر نفسك على الإبتسام
أقف أدام المرايه وحاول تضحك
آه شايفه واحد بيقول لصاحبه ياعم دي باين عليها مجنونه
وعاوزانا نقف أدام المراية ونقول أنا مش قصير أذعى أنا طويل وأهبل الجملة المشهورة للفنان الراحل عبد المنعم مدبولي
والله أبدا أنا مش مجنونه
خليك معايا للآخر
أسمعني بس مش هتندم
انت تعرف إن تبسمك في وجه أخيك صدقة
مابالك لو أنت مش قادر تبتسم أول ما تقوم من النوم طبعا كل أما تقابل حد مش هتبتسم وهتضيع من إيدك فرصة جميلة تأخد منها ثواب
ولو حد قابلك وإبتسم في وجهك هتلاقي نفسك تلقائي إبتسمت له وياسلام بقى لو اللي قابلك ده كان بيبتسم لك من قلبه
هتلاقي نفسك تلقائي وشك فك الجمود اللي هو فيه
عشان كده بقولك لو مش قادر تبتسم أقف ادام المرايه وإبتسم لنفسك
عشان تقابل الناس بوجه بشوش وتضيف لهم السعاده وبالتالي هتلاقي نفسك سعيد
خلاص صحيت من النوم وقلت الدعاء وإبتسمت
الحمد لله
وإن شكرتم لأذيدنكم ..... صدق الله العظيم
وعلى رأي عادل إحنا أتعودنا على نعم ربنا علينا لدرجة إن إحنا نسينا نشكر خالق النعم دي
وطبعا مهما شكرناه وحمدناه مش هنقدر نوفيه حق نعمه الكتيره علينا
إحمد ربنا على نعمه عليك كل يوم الصبح
واحد هيقولي ده انتي يومك طويل أوي أنا زهقت ده احنا لسه ف أول اليوم والدنيا حر
لو عاوز تكمل كمل مش عاوز بردوه أنصحك تكمل معايا
طبعا لازم ندخل نتوضى ونصلي الفجر دي أجمل حاجه ف اليوم كله صلاة الفجر
يلا يا عم الموضوع قلب ديني
أستنى بس ماهو ديني على دنيوي
احنا لسه بنقول يا هادي
بعد الصلاة أعمل لنفسك ورد من القرآن أقرأه كل يوم بعد صلاة الفجر إن شاالله يكون صفحة واحده من المصحف
وبعدها أقرأ أذكار الصباح لو مش حافظهم
وعلى فكره لو أتعودت على قرائتهم أسبوع واحد يوميا هتلاقي نفسك حفظتهم وبترددهم كل يوم
خلصنا جزء صغير أوي من اليوم
أبدأ يومك العادي بكل نشاط
وضب لنفسك الفطار جهزه لنفسك ولأهلك لو حد منهم مستيقظ يصلي الفجر وسنه كبير شويه
ولو اللي صاحيين معاك شباب خليهم يوضبوا معاك الفطار
أد إيه هتحس إنك سعيد جدا وأنت بتستنشق أولى نسمات الصباح وأنت صاحي من الفجر وبعد الصلاة لما الصبح يشقشق
منظر طبيعي خلاب ورائع واللي يفوتوه المنظر ده يبقى فاته نص عمره مش بقول كلام ده بجد
وإحسبها كده لو من هواة الصحيان متأخر من النوم هتلاقي إنك بتضيع على نفسك نص عمرك فعلا
أجمل حاجه بعد كل اللي حصل ده انك تلعب شوية رياضه ثني مد جري ف المكان رياضة بسيطه تنشطك وتنشط الدورة الدمويه عندك
جرب وقولي النتيجة هتلاقي نفسك باقي اليوم نشيط جدااا وإنه أحسن يوم عدى عليك من يوم ما أتولدت
لو سنك فوق الأربعين وماجربتش تلعب رياضه ما أنصحكش تزود العيار لأن الموضوع هيبقى متعب يعني ألعب رياضه على خفيف أوي
خد شاور حلو كده وظبط نفسك
على فكرة الإستحمام صباحا ومساء مفيد جدا
صباحا بينشطك ليوم كله حيويه ونشاط
مساءا حمام دافي كفيل إنه ينيمك ذي الملائكة بدون اي مجهود عصبي أو عضلي عشان تعرف تنام
أخدت الشاور
حمام العافيه
ألبس هدوم الخروج وروح شغلك وكلك حيويه ونشاط
وأنت هتدعيلي باقي اليوم
اخ في ناس مش بتشتغل ذيي كده
يعملوا ايه باقي اليوم
حد بقى يقولي لأن دي الحاجه اللي محيراني
مش عارفه اعمل ايه باقي اليوم
زهقت من الخروج
زهقت من تنضيف البيت
زهقت من الطبيخ
زهقت من الرغي ف التليفون
زهقت من الفرجه على التليفزيون
حفظت الأفلام
ساعدوني لوجه الله
يقدعلكم في عينكم وف عافيتكم قادر يا كريم على رأي اللمبي في 55 إسعاف
أما بقى عن سؤال الفرق بين التعود والإدمان اللي سألته داليا
شوفي يا قمر
فيه فرق طبعا بين التعود والإدمان
التعود : هو سلوك معين بنعمله كل يوم أتعودنا عليه ونقدر نستغنى عنه في أي وقت
الإدمان: سلوك بردوه أتعودنا عليه لكن عشان نبطله محتاجين إراده حديديه لأننا بنكون أدمننا تواجده في حياتنا بشكل مرضي مش بشكل طبيعي يعني لو أتعودنا نشرب شاي كل يوم لمدة خمس سنين متصلة ومافوتناش يوم واحد
ولو يوم عدى من غير ما نشرب شاي مثلا لقينا نفسنا أتأثرنا نفسيا ذي إصابة بشويه صداع أو عدم تركيز ف اليوم أو إحساس بالضيق يبقى إحنا أخدنا الشكل المرضي للسلوك
أما لو تطرقنا للجزئية دي من وجهة نظر المخدرات وتأثيرها علينا و إدمانا ليها
فدي في رأيي مش بعتبرها إدمان بالمعنى اللغوي أد ماهي تأثير على الجهاز العصبي المركزي وتوقيفه بشكل مباشر عن أداء مهامه الوظيفيه اللي ربنا سبحانه وتعالى خلقها له وهي انه يفرز مادة اللأدرنالين
اللي كلنا عارفين إنها بتفرز من المخ وقت حدوث ضغط ما أو إنفعال ما أتعرض له الإنسان
ولما المخدرات بتوقف الجهاز العصبي المركزي عن أداء وظائفه بيختل النظام اللي خلقه ربنا عز وجل
تمت بحمد الله

31 comments:

سندباد said...

والله كلامك منطقي جدا ومفهوش حاجة تتعيب فعلا احنا في حاجات كتير اوي ممكن نعملها تخرجنا من الملل انما الظاهر ان احنا اللي اتعودنا علي الملل تفتكري فعلا اننا ممكن نتعود مثلا علي الحزن يعني لو فرحنا يوم نحس بالقلق هل ده يبقي تعود ولا ايه مستني الرد في البوست الجاي
تحياتي

Rosa said...

تسلم كاي بوردتك يا شيرميـــــــــــن
:D
لا بجد تسلم ايدك وتسلمي على المجهود الجامد الي في البوست دا
حقيقي اتعلمت حاجات كتير منه
وان شاء الله احاول اطبق منه على قد ما اقدر
في انتظار المزيد
:)

Reemo said...

عارفه يا شيرى أنا مش الناس اللى بتصحى بدرى لان شغلى عاده بيبقى آخر النهار
بس حصل من فتره كده انى اضطريت اصحى بدرى جدا فى اول ساعات الصبح
وبجد مش قادره اقولك قد ايه كان الجو ممتعواليوم كان متغير تماما
حاسه انى لما صحيت بدرى شوفت الدنيا بعين تانيه
نشاط حيويه وتغيير
وجد الكلام اللى قولتيه فى البوست حلو جدا
جايز يكون مكرر شويه
بس تناولك للموضوع حطه فى اطار جديد
تحياتى للبوست الجميل
ومحبتى ليكى يا قمر

الحلم العربي said...

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم
"بورك لأمتى في بكورها" صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم
بجد الصحيان بدري ده شئ حلو و مهم جدا بيخلى الانسان يحس بطعم اليوم و بيخلى في بركة في اليوم و خصوصا لو الواحد مش بينام تاني بعد الفجر ...بس مشكلتى انى أصلا بنام متأخر لأنى بشتغل كتير و بضطر أنام بعد الفجر حوالي ساعة ...على فكرة الساعة دي مبيبقاش ليها أي لزمة لكن مضطرة انامها علشان أعرف أروح الشغل فايقة....
شكرا على البوست الجميل و يا رب نعرف نطبقه

محمد عبد الغفار said...

انا تهت فى النص وكل اما اعيد تانى اتوه تانى

Ahmed taher said...

ايه يا جدعان حالو الزعيق دي الله مشعارف انام مين الله هوانت ازيك يا شرمين مش تقولي ان انت يالا بقا معلش جت فيكي
التعود تاني هي شغلانه بقا وبعدين يا ستي انا اديتك تحليلي طويل عريض وفي الاخر الاقي رد شبر ونص منك مينفعنيش الكلام ده انا كلامي بره بيتوزن بالحرف باقل من الحرف كمان يالا بقا عشان خاطرك بس
شوفي يابنتي انت كلامك موزون والله
بس انا عايز اساعدك في مشكلتك الالية دي
وعندي ليكي سؤال انت ليه قاعدة في البيت مهو لازم نعرف السبب يعني
يعني مشلاقيه شغل ولا مالكيش فيه وانت خريجة ايه طيب ليه محاولتيش تدوري الشغل مشهيجي لحد عندنا ولا انا غلطان يا جماعة حد يرد الله انتوا نايمين ليه
حاولي تقري كتير لحد متشتغلي بقدر الامكان اشتركي في انشطة اجتماعية
خليكي عنصر فعال لو تقدري
وان شاء الله تلاقي شغل
من ابعد مكان فوق الماوس
كان معكم احمد طاهر

shermen said...

sendbad

معاك حق فعلا
على فكرة أنت من الناس الفعالين جدا بأسئلتك الجميلة دي بصراحه
سؤالك ف الجون
هفردله بوست بحاله ياعم
وسؤالك مهم جدا
بس يارب إجابتي تيجي مفيده
وتسعدكم كلكم يارب

أسعدني مرورك
------------------------------
Rosa

ربنا يخليكي يارب
الحمد لله إنك أستفدتي مني
والله أنا مبسوطه جدا

أسعدني مرورك

-----------------------------
REEMOO

الصحيان بدري مهم جدا ومفيد جدا
ياريت كلنا نطبقه
الحمد لله اني جددت الموضوع

تحياتي لمرورك الكريم
-------------------------
الحلم العربي

صدق رسول الله فعلا
انتي تعرفي إن الرزق بيتوزع على العباد في الفجر ياسلام بقى لما نصحى نصلي كده أد إيه ده بيوسع الرزق
ربنا يوسع رزقك يارب

أسعدني مرورك الكريم
وأتمنى تكرار الزيارة
-------------------------
Mohamed A. Ghaffar

توهت فين بس قولي وأنا أشرح من تاني

تحياتي

-----------------------
Ahmed taher

ياسيدي معلش نسيت الميزان المره دي
هجيبه معايا البوست الجاي
وأوزن كلامك كلمة كلمة
أصلي مش عندي مكيال للحروف

سبب قعدتي ف البيت
هقولك البوست الجاي

وأدعيلي ربنا يرزقني يارب

تحياتي لمرورك الكريم

Dalia said...

مش عارفه اقولك ايه يا شيرمين بس كلامك رائع جدا

المفروض تسمى البوسط ده نصيحه لحياه افضل

انا هاعمل بنصيحتك و لو انى مش من هواه الصحيان بدرى

ميرسي جدا يا قمر انك جاوبتى على سؤالى كده الامور وضحت عندى

سلام

Van Gogh said...

كلامك جميل

وتأثيره فى تغيير الروتين مضمون عن تجربة

وصدقينى كتير اوى من خنقتنا بتكون بسبب بعدنا عن ربنا..حتى لو مش مدركين ده

ومن اعرض عن ذكرى
فأن له معيشة ضنكا


أخيرا...باقى اليوم ممكن يستغل فى اكتر من حاجة جميلة

لو عندك هواية نفسك تنميها..او تتعليمها

لو غاوية قرايه مثلاً...او رسم

او لو جنب بيتكوا ملجأ او جمعية ممكن مرتين فى الأسبوع تعدى تبصى بصة

حاجات كتير ممكن تتعمل بس اسألى كل الناس اللى بتشتغل ومخنوقة من ضيق الوقت وقوللهم نفسكوا تعملوا ايه لو عندكوا وقت فاضى..؟؟

موضوعك جميل

اول مرة ليا عندك
وشاكلى كدة هجيب كرسى وأقعد

تحياتى

انتظار مؤقت said...

موضوع جميل بس بجد انا من الناس الي بتقوم الصبح بتعمل اغلب الي قولتي عليه ما عدا الاربع فناجين قهوه الي على الصبح و السيجاره الي حمموت و ابطلها و مش عارف ..اول مره عندك و زعلان اني مجتش قبل كده نوريني بزيارتك يا قمر

Feras othman said...

m3 enu sar fi tshteetw bo3d 3n el fekrah el r2esyeh lel mawdoo3 ;P
laken nasay7ek 7elweh w lazemel wa7ad ye3mel fiha

greetings

reri said...

جزاكي الله خيرا علي تلك النصائح
أنا بحاول أصحي أصلي الفجر بس بنام بعديها أصلي من هواة السهر وبصحي بدري علشان الشغل
بس صحيح إنتي ليه مش بتشتغلي يا شيرمينإعملي زي ما أحمد طاهر بيقولك القرايه بتقتل الوقت
بس أنا مدمنه للكمبيوتر بعترف إني مدمنه عندك حل ؟؟؟

سلامااااااااات

LOJAIN said...

اهو شفتى؟؟
اسمعى كلام خالتك رحاب و اشتغلى
الناس كلها فى ايدها وائل الصحاح الا انتى؟؟ خليكى كده لحد ما هينزل ميشو الصحاح و انتى محلك سر

الصحيان بدرى عادة حلوة خصوصا لو فى شغل
بس تفكرى انى اقدر البس الترينيج سوت بتاعتى و اضرب الكوتشى شو و هوب اتنين تلاته , ولن اشعر باحباط اكبر من الفايدة اللى هتعم عليا نتيجة استحسان افعالى طبعا

كلامك جميل قوى قوى و ينم عن شخصية طيبة قوى قوى
رجاء خاص
--------
تشوفى حل لادمان ريرى للكمبيوتر ابوس ايدك , عشان تقريبا الوحيدة اللى ضابطة ساعتها على توقيت دبى و انا اللى بشرب فى الاخر
توقيت دبى بعدنا بساعة عشان عارفة انك هتقوليلى يعنى ايه؟
:))

Regards:
lojain :)

shermen said...

Dalia

والله فكرة هي فعلا الطريقة دي بتقود لحياة أفضل محدش ينكر
لكن أكيد في طرق تانية لكن مانقدرش ننسى إرتباطنا بالعبادة وإن هي وسيلتنا لحياة أفضل فعلا

طبعا كان لازم أجاوب على سؤالك
تحياتي ليكي يا قمر
---------------------------------
Van Gogh

أولا أحب أرحب بيك لأن دي أول زيارة ليك ويارب تكون دايمة إن شاء الله
وفعلا من أعرض عن ذكر الله فإن له
معيشة ضنكا
وهعمل بنصيحتك ومتشكرة اوي على النصايح اللي أخدتها من اصدقائي الحلوين اللي بشوفهم هنا ف البلوج عندي
هتجيب كرسي وتقعد يا خبر أبيض بس كده تنورني والله وأتمنى بس ما تزهقش

أسعدني مرورك الكريم
-----------------------------------
انتظار مؤقت

اه اهو ده اللي مش كويس
جميل إنك تقوم بدري وتصلي وتقول الأذكار وتلعب رياضه اللي مش جميل انك تشرب سجاير وكمان 4 فناجين قهوة
طيب قللهم
عموما ربنا يصلحلك الحال
ويتوب عليك من القهوة والسجاير

تحياتي لمرورك الكريم
-----------------------------
Feras othman

ليه في تشتت وبعد عن الفكرة الرئيسية اللي ف الموضوع ؟
يمكن الكلام مش واضح
اممممم معلش هحاول أصلح الحكاية دي في البوست الجاي إن شاء الله
ويارب نصايحي تيجي بفايده فعلا
أتمنى لكم حياة سعيده من كل قلبي

تحياتي لمرورك الكريم
----------------------------------
reri

هحاول أنفذ نصايحكم يا ريري
أدعيلي
انتي مدمنة كمبيوتر
والله نفس المشكله عندي لو تعرفي تحليها إبقي قوليلي عملتي ايه

بس ممكن ألاقي حل
أقولك تيجي نبيع الكمبيوتر ونخلص

تحياتي لمرورك الكريم
------------------------------
LOJAIN

أكتر كومينت خلاني فطسانه على نفسي من الضحك
يابنوته يا شقيه يا سكر يا عسل
والله ضحكتيني من قلبي بجد

هو وائل أتجوز
يا خسارتك ف الجنان يا وائل
وكمان مستني يجيب ميشو

آه ياني عليا

بالنسبة لسؤالك انك تقدري تلبسي الترينج سوت والكوتشي
عادي مافيهاش مشكله
لكن الإحباط اللي هيجيلك لو نزلتي الشارع تمارسي الرياضة ما تسألنيش عنه أنا عن نفسي بلعب الرياضه ف البيت
ولو غلبت خالص بروح جيم

فعلا كنت هسألك يعني ايه توقيت دبي
والحمد لله إنك جاوبتي

وأنا خلاص جاوبتها ف الرد على الكومينت بتاعها

تحياتي ليكي يا قمر

أحمد سلامــة said...

الواحد برضو ممكن يستغل موضوع الارتباط الشرطي ده في رفع معنوياته بصورة مؤكده
انا مثلا لما بلاقى اليوم هيقلب نكد كده وشكله هيطول معايا
في بيرفيوم معين بيفكرني بأيام جميلة وذكريات حلوة متتنسيش
بمجرد ما بشمه بستعيد الاحساس الحلو بتاعها بسهولة واليوم يتقلب معايا لدرجة اني بقيت بشمة واحس بالاحساس ده من غير حتى ما افتكر الذكريات الجميلة دي
نفس الكلام بينطبق على الاماكن والاغاني والافلام ولمدمني القراءة الروايات بس دي بتحتاج مجهود
بس صراحة مفيش ارتباط شرطي عندي بيرفع معنوياتي ويفتح نفسي للحياة قد فنجان القهوة
موضوع شيق ولذيذ يا شيرمين
تحياتي

shermen said...

أحمد سلامة

فعلا يا أحمد إحنا ممكن نستغل موضوع الإرتباط الشرطي ده فعلا بالطريقة اللي انت قولت عليها
أنا عن نفسي أحيانا بعمل ذيك في موضوع البرفان ده لما بحس إني مضايقه أوي وإن البرفان ده له ذكرى حلوة عندي
أما موضوع القهوة أنا بحب ريحتها جدا
وهيه بردوه بتمثلي رابط نفسي بأيام رمضان مش عارفه ليه بس بحبها أوي

أسعدني تواجدك لأول مرة بمدونتي
وأتمنى يكون تواجد دائم إن شاء الله

تحياتي

لحظة said...

شكرا لسؤالك
بس انا عندي حالة جايالي مش عارفة اكتب حاجة من بعد التاج اللي جالي
مش عارفة التاج عمل في ايه
ادخل الف في المدونات المفضلة عندي واشوف الدنيا فيها ايه وبعدين امشي
موضوعك جميل وانا قريته من يوم مانزلتيه بالحلقة الاولى بس حقيقي مش لاقية حاجة اقولها
معلش
ادعيلي اخرج من الحاله دي

Anonymous said...

الرقيقة شيرمن دي اول زيارة لمدونتك الجميلة بعد ما شرفتيني بزيارتك ليا ياقمرية ..بس موضوعك اسعدني جدا وانا كنت من فترة عاملة حاجة شبيهة بموضوعك بس واللهي مش بالجمال ده لاني بينتقح عليا التخصص بتاعي من فترة لفترة وانا من الناس اللي شايفة اننا احنا اللي بنلون دنيتنا بالواننا احنا مش هي اللي بتتلون دايما اقول انا عاوزة اكون سعيدة هكون اسعد من في الكون ولو طالبة نكد بديها واللهي مش بحرمها سلام ياحبيبتي صدعتك

انتظار مؤقت said...

في البدايه انا حابب اشكرك على مرورك عندي و اقولك ده شرف كبير ليه يا فندم و الله و تاني حاجه انا جيت لغاية عندك مخصوص عشان اوضحلك نقطه انا في البوست بتاعي مقصدتش اعترض على خلقة ربنا الي كرمنا بيها و كل الموضوعاني دي فضفضه و مفيش وجه مقارنه بين فضفضه بشكل ساخر و الانطباع الي خدو كتير اني بتمنى اني اتقلب حمار ..ده اسمو كلام ..طولت عليك يا قمر ..بعيدا عن البوست حزعل لو مشوفتكيش عندي كتير و بجد انا من رواد البلوج بتاعك و اشكرك

حزيــــــــــــــــــن said...

بصى هى مدونتك جميله انا اول مره ادخلها بس للاسف مقدرتش اقرا البوست لأخره لنه طويل وانا عندى امتحانات اعذرينى اجيلك بعد الامتحانات ان شاء الله
ابقى زورينى
mazaag.blogspot.com

حزيــــــــــــــــــن said...

بصى هى مدونتك جميله انا اول مره ادخلها بس للاسف مقدرتش اقرا البوست لأخره لنه طويل وانا عندى امتحانات اعذرينى اجيلك بعد الامتحانات ان شاء الله
ابقى زورينى
mazaag.blogspot.com

Just a Reader said...

شيرمين الجميلة
هايل ما شاء الله الموضوع ...برافو عليكي ...بالنسبة لموضوع الارتباط الشرعي ده إحنا ممكن نستغله في العبادات وإننا منحولهاش لعادات زي مثلا الصلاة ..كثيرا ما بنسرح فيها فممكن نربط الخشوع بأي حركة من حركات الصلاة زي مثلا إننا نبص لموضع السجود أو نضغط على معصم اليد مثلا.
أما بالنسبة لموضع صلاة الفجر والأذكار والصحيان بدري والرياضة ده بجد بجد بيخلي اليوم حاجة تانية... نفسي أتعود أصحى بدري :( للأسف مش بقدر بس بحاول الله المستعان.
بالنسبة ليكي بقى فليه فعلا مش بتشتغلى ؟؟ على حد علمي إنك هندسة وأنا ممكن أقولك على اسم كام شركة حلوين....بس حاليا فكري مثلا تتعلمي تجويد أو تحفظي القرآن الكريم فرصة وانتي عندك وقت وحاولي مثلا تخلي لنفسك درس أسبوعي وتشغلي نفسك في نشاطات كده تعود على المجتمع بالخير وعليكي بالثواب ...بجد الحاجات هتشغل وقتك وهتحسسك بسعادة لأنك دايما هتبقى مع ربنا....ربنا يكرمك يارب ويوفقك لكل خير وجزاكييييييي الله خيرا كثيييييرا:)

shermen said...

لحظة
معلش يا قمر وماتقلقيش الحالةدي جات لناس كتير وانا منهم
لكن الحمد لله خرجت منها
عارفه إذاي ؟

اتكلمت مع ناس كتير لحد ما ربنا هداني لفكرة أخر تدوينة كنت بتكلم مع أختي ف الموضوع ده وإذاي الإنسان يقدر يغير حياته والحمد لله حسيت برضا نفسي جميل

إن شاء الله تخرجي من الحالة اللي انتي فيها وخدي ـجازة من النت شويه

تحياتي لمرورك
---------------------------------

قلوب حائرة
ربنا يخليكي ده أنا على أدي خالص كمان أنا مش متخصصه ف الموضوع ده
مجرد عبرت عن رأيي
طبعا دي شهادة أعتز بيها منك يا قمر
ومعاكي حق تماما
تعبيرك بالجملة دي جميل أوي
وانتي بتقولي احنا اللي بنلون حياتنا فعلا معاكي حق
وما تقوليش صدعتك تاني ارغي براحتك

تحياتي لمرورك الكريم
-----------------------------
انتظار مؤقت
ده الشرف ليا انا والله يا افندم
وانا إن شاء الله هكون من رواد البلوج عندك
بس لو أتأخرت ما تزعلش
تحياتي
-----------------------------
جزين

أنا سعيده حدا بمروك عندي
وطبعا شرف ليا انك تمر عندي وانت عندك امتحانات وإن شاء الله هستنى لما تخلص وتقولي رأيك
عارفه ان البوست طويل
معلش

أسعدني مرورك الكريم
---------------------------
just reader
فعلا معاكي حق ف كل اللي قولتيه
واحسن حاجه ان احنا نستغله ف العبادات فعلا

ربنا يخليكي يا قمر
مش عارفه اقولك ايه
والله انا فرحانه جدا لإهتمامك ده

وإن شاء الله هنفذ كلامك

تحياتي ليكي يا قمر

MONDAHESH said...

كلام جميل وكلام معقول ماقدرش اقول حاجة عنه


بس احيانا بيكون في مشاكل اكبر من اني اواجهها بالصحيان بدري والرياضة بس

shermen said...

MONDAHESH

هههههههههه
حلوة مطلع الغنوة دي

عارف ليه عندك مشاكل ف الصحيان بدري عشان انت مش متعود تصحى بدري
ودي القضية اللي بناقشها ف البوست

تحياتي

Anonymous said...

السلام عليكم

شيرمين
ايه يا بنت الجمال ده

دكتور نساني حضرتك

أولا بعتذر على تعليقي اللي جاى متأخر
بس والله
هادم اللذات ومفرق الجماعات هو السبب

طبعا بتكلم على الامتحانات

وميرسي ليكى كتييير على سؤالك عليا
ربنا يكرمك

بصي بقي يا ستى
انا تعليقى
ان السعادة تنبع من داخلنا
اى ان مصدرها من الداخل للخارج

مثلا
ماينفعش اقول انا لو ناجح في حياتي حبقي سعيد
لأ
أنا لو سعيد حبقي ناجح في حياتي

يعنى لو اقنعت نفسسي انى فاين وجميلة والحياة بقي لونها بمبي
يبيقي ان شاء الله لونها بمبي


بس عارفة فيه ساعات الواحد بيبقي مش قادر يبتسم
مخنوق
زهقان
ومالوش نفس
من كام يوم كنت بعدي الشارع وزعلانة
وكانت حتدوسني عربية ..لا مفر
بس ما داستنيش
وبعد ما عدت ..قلت يا خسارة دى ما داستنيش .زأ"نا لسه عايشة
وكنت زعلانة اوى

يارب اكون عرفت اوصلك اللي عاوزة اقوله


سلاماتى
وتحياتى
وموضوعك جميييل

ذو النون المصري said...

الافكار هي التي تتحكم في و تساهم بدرجه كبيره في تحديد سمات شخصية الانسان
موافق علي هذا الكلام
مدونتك ممتازه جدافي التصميم و اللون

الطائر الحزين said...

الروتين قاتل الطموح
على فكرة الروتين فظا يعنى النظلم اظن ان النهار نهار والليل ليل يعنى الناس اللى بتنام طول النهار وتصحى طول الليل اكيد تعانى من الاضطراب يعنى هناك نواميس فى الكون لازم نتبعها ولا نقلب حالها
طبعا التغيير لازم لازم

friend said...

بوست رائع
وكلام منطقي وانا معاكي في كل كلمه

shermen said...

mesh2dra

حرام عليكي ما تقوليش كده بعد الشر عليكي إن شاء الله اللي يكرهك

ويارب تخلصي امتحانات بسرعه
وتنجي بس ما تنسيش تعزمينا على حاجه ساقعه وطبعا أكيد الواحد بيبقى زهقان أوقات من غير سبب
ربنا يبعد عنا شر الإكتئاب

تحياتي لمرورك
-------------------------
ذو النون

شرفتني ونورتني بأول زيارة ليك
وان شاء الله دايما
وميرسي على زوقك ورأيك اللي أكيد لازم أعتز بيه في مدونتي المتواضعة

تحياتي لمرورك الكريم
--------------------------------
الطائر الحزين

فعلا الروتين ده قاتل جدا وبشع جدا أسألني أنا عنه
وطبعا الانسان لو غير نظام حياته أكيد بيتعب لأن ده النظام الطبيعي اللي خلقه ربنا لينا
نورتني

تحياتي لمرورك الكريم
-----------------------------
جزر

شرفتني ونورتني بأول زيارة ليك
وان شاء الله دايما
الحمد لله إن كلامي له صدى عند الناس
أنا كنت خايفه يتريقوا عليا

تحياتي لمرورك الكريم

3abdo me7tas said...

جزاك الله كل خير
بس فيه سؤال ؟
الإدمان
فيه حل تانى غير الإرادة الحديدية اللى بتقولى عليها للتخلص منه ... أنا جربت الإرادة دى بس جاءت معى بالفشل


Powered By Blogger