come to my Fantastic World

Graphic post

Shermen-imagaination
Shermen-imagaination

ألا بذكر الله تطمئن القلوب

اللهم ارزقنا بألف القرآن أُلفة.. وبالباء بركة.. وبالتاء توبة.. وبالثاء ثوابا.. وبالجيم جمالا.. وبالحاء حكمة.. وبالخاء خُلة.. وبالدال دواء.. وبالذال ذكرا.. وبالراء رحمة.. وبالزاي زلفة.. وبالسين سناء.. وبالشين شفاء.. وبالصاد صدقا.. وبالضاد ضياء.. وبالعين علما.. وبالغين غنى.. وبالفاء فهما.. وبالقاف قوة.. وبالكاف كفاية.. وباللام لطفا.. وبالميم ملكا.. وبالنون نصرا.. وبالواو وقاية.. وبالهاء هداية.. وبالياء يقينا.. برحمتك يا أرحم الراحمين

Thursday, April 5, 2007

مـــــــــــــــــــــــــــريم

كنت إمبارح في فرح واحده قريبتي وفي وسط الدوشه بتاعت الفرح وأغاني الدي جي اللي خرمتلي طبلة الأذن




لقيت نونو صغيرة بنوته ذي اللي ف الصورة دي بسم الله ماشاء الله جايه عليا وفاتحه إيدها ليا وكأنها جايه تحضني


بصراحه الموقف كان مفاجئ جدا ليا ولقيت نفسي بأخدها في حضني وبقولها تعالي يا حبيبتي ولقيتها بتبصلي وتبتسم بجد نستني الدنيا اللي حواليا وقعدتها على رجلي وقعدت أدلع فيها وبعدين مقدرتش أشيلها كتير كنت وأضطريت أقوم أقف جمب العروسه شويه عشان شكلي ما يبقاش وحش وأديت الطفله لماما لقيتها نامت كده على كتف ماما بس نايمه صاحيه أنتوا عارفين اللي في حاله سرحان وشرود كانت نظرتها حلوه أوي ذي الصوره دي

ورجعت قعدت تاني وأخدت الطفله من ماما وقعدتها على رجلي وفضلت ألاعبها لحد ما لقيتها فجأة نزلت من على رجلي بشكل غريب مش عارفه ايه اللي حصل

كانت جعانه وفي بنوته صغيره قاعده قريب مننا وبتأكل جلاش

والنونو اللي كانت معايا اللي عرفت بعدين إن اسمها مريم لقيتها واقفه جمب البنت دي وبتبصلها وبتبص للأكل فهمت إنها جعانه قلتلها انتي جعانه يا قمر طيب وقعدتها على رجلي وأكلتها من الجلاش بتاع البنت التانيه وفضلت أضحك طول الوقت على الموقف الظريف ده لحد ما ماتها جات تدور عليها مريم مريم إنتي فين قلتلها هيه إسمها مريم الله ربنا يخليهالك ويحميها بسم الله ماشاء الله عليها ومامتها قالتلي أصلها عشريه أوي قلتلها انا لقيتها جايلي لوحدها كده ومامتها بتأخدها عشان تروح جايه أبوسها لقيتها مخصماني وما رضيتش تبوسني قلت لمامتها شوفتي زعلت مني عشان أديتهالك بسرعه ومامتمسكتش بيها قالتلي آه المفروض كنتي تعزمي عليها بقلب جامد مش عزومة مراكبيه

وفضلنا نضحك انا ومامتها وبوستها وقولتلها باي يا مريم وضحكتلي ومامتها خدتها ومشيوا

وروحت البيت مبسوطه أوي إني شوفت مريم

18 comments:

Eric Matt said...


بحب أنا اسم مريم ده أوي

وبحب الأطفال أكتر

سبحان الله فكرتيني أنا بعمل ايه في الافراح

ربنا يكرمك

تحياتي من ماناساس البلد

maioya said...

في اطفال تبقي روحهم خفيفه اوي
بتشدك ليها غصب عنك
بياخدوكي لعالم تاني غير اللي انت عايشه فيه بالبراءه اللي فيهم دي
حلو البوست

Reemo said...

بجد انا بحب الاطفال جدا
وخاصه البنات
ربنا يبسطك كمان وكمان

يعقــــوب .... said...

جميل قوي ان الواحد يعرف يوصف اللحظات الجميلة البتعدي عليه..وصفك جميل و ربنا يبسطك على طول

shermen said...

أنا كمان يا جروووم بموت ف الأطفال وبحب أسم مريم ده أوي
----------------------
naryoma
براءة الأطفال شيء بديع جدا وسبحان الله ينسيكي العالم واللي فيه
بجد أنا مريت بلحظه صعب وصفها جدا من كتر حلاوتها بجد لما بحكيها عيني بتدمع
----------------------
REEMOO
الأطفال أحباب الله
يا بختهم
------------------------
يعقوب
والله أنا بردوه ما قدرتش اوصل إحساسي بالظبط لو عيشت اللحظه اللي أنا عيشتها كنت هتقول أكتر من كده
والغريب إن الناس هناك ف الفرح كانوا فاكرينها بنتي أو قريبتي معئن مفيش شبه بيني وبينها
واللي فرحني أكتر أنها سابت الناس كلها ولقيتها جيالي أنا بجد حسيت إني مميزه أوي

yamen said...

والبنت اللي انتي اخدتي منها الجلاش بتاعها ماعملتش حاجة؟
طب ماكانش ليها اهل يسالو عليها وعلي الاكل بتاعها؟

سعيد بزيارتي الاولي لمدونتك

zordeak said...

هيا مريم دى زى مريم اللى عندى فى البلوج


:)


بلوجك جميل يا شيرمن

واسمه كمان

فيه رواية لاحلام مستغانمى اسمها فوضى الحواس

الاسم عاجبنى اوى

والبلوج كمان

:)

Anonymous said...

هههههههههههه

شكلها عكسك خااااالص

أنا شوفت البوست اللي فات و كلامك إنك يتتكسفي جدا

إنما البت دي شكلها إجتماعية أوي

الحلو فيها إنها هيا اللي جت اتعرفت عليكي

في العادة إحنا اللي بنقول رايحة فين يا صغيرة؟

تحياتي

saher said...

أنا كنت داخل أقول رأىي فى البوست الجميل بتاعك و مريم العسل اللى انا بحب إسمها أوى لإنى ممكن أسمى بنتى مريم .. و إحساسك اللى انا بشعر بيه لما بشوف أى طفل فانا حاسس بيكى اوى .. لكن اللى لفت نظرى و ضحكنى جدااااااا تعليق يامن لما قال البنت اللى خدتى منها الجلاش مالهاش أهل يسألوا عنها و عن أكلهاا.. هااهاهاهاهاهاهاهااااهااااااااا
تعليق جامد أوى .. و نتمنى يا عم يامن تبقى تزورنا فى مدونتنا المتواضعة .. إلى الأمام يا شيرمين .. بوست حساس أوى.

shermen said...

yamen
البنت اللي أخدت منها الجلاش كانت بتأكلها معايا رغم إن الأتنين صغيرين بس قمرات والبنت دي قاتلي خدي الطبق كله ياطنط قلتلها لأ يا حبيبتي أنا هأكلها معاكي
-----------------
zordeak
اكيد مريم دي مش ذي دي عشان مريم بتاعتي ماشوفتش بجمالها دي حته سكره لو شوفتيها هتحطيها في سندوتش وتأكليها
أيوه أنا عارفه الروايه دي وأنا اقتبست الاسم منها أصله عجبني أوي
----------------------
محمد فوزي آل ربيع
تخيل يا محمد هيه اللي تسيب الناس كلها وتجيلي أنا ما بقيتش مصدقه نفسي
وانا صغيره ما كنتش بروح لأي حد هما اللي كانوا بيجوا يخطفوني من ماما وأفضل أعيط وأقول عاوزه ماما
------------------

saher
ميرسي ليك أنا الأطفال دول بموت فيهم
ويارب يرزقك بمريم يارب
أنا كمان بحب الإسم ده أوي

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بداية اشكرك علي زيارتك الكريمة اللي ارجو انها تستمر دوما عندي

ثانيا بالسبة للموضوع بتاع مريم دا جميل جدا
انا بحب البنات الصغيرين جدا علي فكرة....ولما الاقيهم بدلعهم كدا غصب عني من غير ما بعرف امسك نفسي....وحصل معايا موقف مشابه بس كان في البولمان وانا مسافر...
ربنا يبارك في ابناء المسلمين

ثالثا بقي بعد جولة في مدونتك الجميلة جدا بصراحة وموضيعها محترمة ....

اقوال العلماء هايل...ماشاء الله...كنوز منسية فعلا
ربنا يكرمك

مع تعليق بسيط بالنسبة للأحتفال المولد النبوي فهو بدعة ولم يحدث علي عهد الرسول صلي الله عليه وسلم ولا علي عهد صحابته والا التابعين وتابعي التابعين كمان
الموضوع واسع وكبير شوية...


بجد المواضيع كلها جميلة

لك تحياتي اختي الكريمة

shermen said...

الراقص مع الذئاب
اسعدني جدا مرورك الكريم عندي
وميرسي بجد على رأيك في مدونتي ويارب دايما تعجب زوارها
تحياتي

سابرينا said...

البلوج روحه جميله
وتصميمه جميل
بس الأغنيه تحفه وبأحبها مووووت
tahnks for sharing

الأرمـوطــي said...

الله رائع البوست ده جامد جامد

عبدالله said...

بوست جميل قوي شرمين
اجمل حاجه فيهم الصور
:)
جيبتيهم ازاي دول
واحساسك رائع قوي و جميل

تحياتي

-_- said...

ايه اللى يخلي انسان يقتل طفلة زي دي ؟

ادعوكي لزيارة مدونتى لتعرفي الاجابة

:(((

shermen said...

sabrina
نورتيني بزيارتك الحلوه
-----------------
الأرمـوطــي
نورتني بزيارتك الكريمة لمدونتي المتواضعه
-------------------
عبدالله
فينك من زمان منورني والله
والصور دي موجوده عندي
أما الإحساس فعشان هوه صادق وصلكم بصدق
----------------
sharm
أنا زورت مدونتك وبصراحه رائعة بجد وعرفت الإجابه
شكرا لمرورك الكريم

محمد عبد الغفار said...

ملائكة تمشى على الأرض


Powered By Blogger