come to my Fantastic World

Graphic post

Shermen-imagaination
Shermen-imagaination

ألا بذكر الله تطمئن القلوب

اللهم ارزقنا بألف القرآن أُلفة.. وبالباء بركة.. وبالتاء توبة.. وبالثاء ثوابا.. وبالجيم جمالا.. وبالحاء حكمة.. وبالخاء خُلة.. وبالدال دواء.. وبالذال ذكرا.. وبالراء رحمة.. وبالزاي زلفة.. وبالسين سناء.. وبالشين شفاء.. وبالصاد صدقا.. وبالضاد ضياء.. وبالعين علما.. وبالغين غنى.. وبالفاء فهما.. وبالقاف قوة.. وبالكاف كفاية.. وباللام لطفا.. وبالميم ملكا.. وبالنون نصرا.. وبالواو وقاية.. وبالهاء هداية.. وبالياء يقينا.. برحمتك يا أرحم الراحمين

Monday, March 19, 2007

حوار

حوار بين الوردة و اللؤلؤة
ذات يوم التقت وردة جميلة رائعه الجمال شذية الرائحة جذابة الالوان بلؤلؤةلا يبدو عليها شيئا من هذه الصفات فهى تعيش فى قاع البحر تعرفا على بعضهما
فقالت الوردة

عائلتنا كبيرة فمنا الورد ومن الازهار ومن الصنفين انواع كثيرة لا استطيع ان احصيها يتميزون باشكال كثيرة ولكل منها رائحة مميزة وفجأة علت الوردة مسحة حزن
فسألتها اللؤلؤة

ليس فيما تقولين ما يدعوا الى الحزن فلماذا انت كذلك؟

فقالت الوردة:ولكن بنى البشر يعاملوننا بإستهتار فهم يزرعوننا لا حبا لنا ولكن ليتمتعوا بنا فمنظرا جميلا ورائحة شذيه ثم يلقوا بنا على قارعة الطريق او فى سلة المهملات بعد ان يأخذوا منا اعز ما نملك النظارة والعطر
تنهدت اللؤلؤة
رغم انى ليس مثل حظك فى الالوان الجميله والروائح العبقه الا انى غالية فى نظر البشرفهم يفعلون المستحيل للحصول علىّيشدون الرحال ويخوضون البحار ويغوصون فى الاعماق ليبحثوا عنى قد تندهشين عندما اخبرك اننى كلما ابتعدت عن اعين البشر ازدت جمالا ولمعانا ويرتفع تقديرهم لى..... اعيش فى صدفه سميكه واقبع فى ظلمات البحار الا اننى سعيدة لاننى بعيدة عن الايدى العابثة وثمنى غالى لدى البشر
اتعلمون من هى الوردة ومن هى اللؤلؤة؟؟
الوردة هى الفتاة المتبرجه
اللؤلؤة هى الفتاة المتحجبة

18 comments:

Ahmed EIssa said...

انتي متعرفيش انا زعلت قد ايه لما لقيتك لغيتي المدونة بتاعتك وكنت حكتب بوست عنك وعن مدونتك..ووالله فرحت قوي قوي انك عملتي مدونة تانية

التاج بقي حتجاوبيه..مفيش هزار..

مبروك المدونة الجديدة ياستي

علي فكرة لذيذ الحوار ده..عودة قوية ياشيرمين
يلا سلام

shermen said...

ولا تزعل ولا حاجه انا كان جالي شوية إكتئاب لكن الحمد لله خرجت منه حاضر هجاوب ع التاج مفيش هزار
والله يبارك فيك
سلام

Eric Matt said...



تشبيه جميل و استعارة مكنية تمام

أصلي أنا في العربي كل حاجة كنت شاكك فيها كنت بلفقها استعارة مكنية و كانت بتظبط معايا

ربنا يهدي الجميع يا رب

سلااااااااام

saher said...

راااااااااااااااااائع الموضوع دة .. إيه يا ست الكل دة .. دة انا كدة حبقى مدمن للبلوج بتاعك .. بارك الله فيكى .

saher said...

لااااااا .. دة البلوج بتاعك دة جامد أوى و عايز تركيز .. أنا كل شوية أقرأ حاجة حلوة و مقدرش أمنع نفسى من التعليق .. مع إنى عايز أقوم أذاكر شوية .. أنا كدة مش حفلح بسببك هاهاهاها.

saher said...

معلش أنا عارف إن انا رغغاى بس مش قادر أبطل تعليقات .. هايلة يا شيرمين.

saher said...

على فكرة أنا إكتشفت إننى عامل بوست زى بتاعك .. اللى هوة الحب الأعمى .. بس و الله ماسرقته منك .. الموضوع عجبنى فنشرته قبل ماقرأ البوست بتاعك .. و لو عايزانى أشيله أنا ممكن أشيله .

عبدالله said...

جميل الكلام ده يا جميل
ياريت نشوف كل البنات محجبه
بس يا ريت اكتر كل البنات تحافظ علي سمعة الحجاب

تحياتي

shermen said...

نورت البلوج بتاعي يا ساهر وحاول تركز ف مذاكرتك ربنا ينجحك يارب
وبالنسبة للبوست بتاع فلسفة الحب الأعمى دي مش من تأليفي من حقك تنشرها عادي مش مشكلة
وربنا يوفقك وانا هزور البلوج بتاعك واقولك رأيي
===============================
يارب يا أخ عبد الله نشوف البنات كلها محجبات
ومالها بقى سمعة الحجاب

علي الالفي said...

تحياتي يا شيرمين
فعلا مدونتك جميلة انا عرفتها عن طريق صديقي و عمى ساهر
احييكي مرة تانية ع البوست و الموضوع
ربنا يهدي كل بنات المسلمين

Anonymous said...

كنت في رحلة مع بعض البنات مشتركة معاهم في أنشطة خيرية.. بس أول مرة أطلع معاهم رحلة و كانت كلها بنات في بنات.. لما وصلنا المكان.. فيلا ع البحر..مافيش حد جارحنا.. البنات قلعوا الحجاب.. بأوا على راحتهم.. الشعر بان و خلافه.. البنات بأوا قمراااااات.. و الجميلات منهم جمالها بان اكتر و اللي كنت فاكراها مش جميلة اوي طلعت قمر.. قلت سبحان الله.. ما ينفعش الجمال ده كله يظهر لكل الناس و العيون تنهش فيه.. سبحان الله اللي كرم النساء و جعلهن كالآلئ.

shermen said...

نورت مدونتي يا أستاذ علي
وعلى فكرة انا شوفت مدونتك
لكن ليا سؤال انت فعلا مطرب؟
ويارب يهدي جميع بنات وشباب المسلمين يارب
----------------------------
فعلا يا علا معاكي حق ربنا كرمنا بالحجاب هوه صحيح قاسي ذي الصدفة
لكنه بيخفي وراها لؤلؤه جميلها سبحان من أبدعها

Esmeralda said...

ازيك يا شيرمين انا عرفتك من اللمض جروم(برضه لمض )

انا حاسه انك ظلمتى الورده بالتشبيه داه , لأن ربنا خلقها كده و هى ديه طبيعتها ربنا خلقها عشان نمتع نظرنا بيها و نشوف قدرته فى خلقهاعلى اختلاف اشكالها و روايحها اما المتبرجة ربنا مخلقهاش عشان الناس يمتعوا نظرهم بيها زى ما بنشوف دلوقت

(اعيش فى صدفه سميكه واقبع فى ظلمات البحار ) حاسه ان التشبيه داه تقيل على الحجاب

سيبك انتى المهم انك بتحاولى تكتبى

ابقى زورينى

shermen said...

Azmiraldaأهلا يا
كلامك صحيح ربنا خلق لنا الوردة عشان نتمتع بيها
لكن ما خلقش المتبرجه هيه اللي أختارت الشكل ده لنفسها
أما بالنسبة للتشبيه بتاع الصدفه
فالصدفة مش قاسية أوي للدرجه دي وحتى ان كانت قاسية فهيه بتحمي الؤلؤة
والحجاب أحيانا بيكون قاسي بالذات لو كان على حق
شكرا لإهتمامك وتعليقك
تحياتي

Eric Matt said...


يا سيدي يا سيدي

أحييكي على التصميم الجديد ده

شكرا على ذوفك الحلو

تحياتي من ماناساس البلد

shermen said...

ولسه يا جروم هظبطه لسه بس إدعيلي

ميرسي على مجاملتك الرقيقة

تحياتي

يارافع من روحي المعدنية دايما

Eric Matt said...


هي بس مين اللي بتغني دي؟

هاهاها ازيك وانت و بعدين خالتي و خالتك؟ انت مين يا؟

أغنية تعبانة زي بتوع اليومين دولا والله مش قصدي أنزل من روحك الحديد دي بس مش عارف الأغنية تعبانة شوية

بس كان أولها حلو أوي لما أدخل المدونة و ألاقي واحد بيقولي أهلا

:)

أنا مش بعرف أجامل أنا دمي تقيل و لساني مدب خدي بالك

:)

مكان وهمي تحطي فيه معنى اسمك

شكرا

سلاااااااام

shermen said...

الأغنية دي سياسية أوعى تقول لحد
ده تصويرها تحفة هيه بتاعت واحده اسمها شمس
ده انا كنت هموت وألاقيها ع النت
بس حاول تشوفها ع الدش كده على روتانا او ميلودي اربيا
شوف يا عم جروم هيه بتشتم في بوش
وحتى جايبين شكله ف الاغنية
ومين قال انك مدب
أبدا انت بتقول اللي بتحس بيه
وما أنتش مدب ذي ناس اللهم احفظنا
دايما شرفني بزيارتك الحلوة دي
وقول كل اللي في نفسك
سلام


Powered By Blogger